Poradnia

Pytania i odpowiedzi

Jak się zwracać do innych w sytuacji oficjalnej?

06.10.2019

Jak się zwracać do innych w sytuacji oficjalnej?

Dzień dobry, zwracam się do Państwa z zapytaniem odnośnie prawidłowości używanego w pracy sformułowania. Otóż, pracuję na jednej z uczelni wyższych w Polsce, w dziale komunikacji wewnętrznej. Komunikując się z pracownikami, używamy platformy SharePoint udostępnianej przez firmę Microsoft. Codziennie publikujemy tam "komunikaty" dla Pracowników, a na koniec dnia wysyłamy automatyczne podsumowanie dnia na maila. Program automatycznie generuje maila, wpisując frazę "Komunikacja Wewnętrzna udostępnia Ci komunikaty z dnia...". Moje pytanie brzmi, czy forma "Ci" do pracowników naukowych i dydaktycznych jest poprawna? Czy być może powinno to zostać ujęte w inny sposób? Jedna z Pań Profesor jest bardzo oburzona narzuconą przez firmę Microsoft formą, stąd moje zapytanie, aby móc cokolwiek zmienić w tej sprawie.

Forma "Ci" kierowana do pracowników naukowych i dydaktycznych, ale i do wszystkich innych osób w sytuacji oficjalnej (w komunikacji instytucjonalnej), nie jest właściwa. Forma ta w sposób nieuzasadniony skraca dystans, co więcej - jest charakterystyczna dla innych kultur (angielska, amerykańska). Zgodnie z zasadami polskiej grzeczności językowej w oficjalnej sytuacji komunikacyjnej wymagana jest forma Pan/Pani lub Państwo oraz 3. osoba czasownika, np.: Komunikacja Wewnętrzna udostępnia Państwu komunikaty z dnia....

Poradnia